Ga terug

Techniek in de praktijk met zeepkistenrace

Als iets leerlingen motiveert in de behoefte om de technische skills te ontwikkelen dan is het wel de zeepkistenrace. Dit bleek zeker tijdens de wedstrijd op 17 juli. Het Montessoricollege in Groesbeek organiseerde de race met drie categorieën. Dit waren de raceklasse, de funklasse en Sterk Techniek Onderwijs (STO).

Eén groot team!
In die laatste categorie deden er 21 zeepkisten mee met bouwers en bestuurders van verschillende scholen vanuit het STO-project. In de eerste ronde bleek dat het minder soepel te lopen dan verwacht. Dat zorgde ervoor dat de deelnemers zich ontpopten tot één groot team. Alle scholen hielpen elkaar met aanpassingen aan de kisten, oppompen en instellen van banden of zelfs het geven van het zetje in de volgende ronde.

Na meerdere rondes vond de finale plaats met de drie snelste zeepkisten. In deze spannende race werd Metameer Boxmeer eerste, Aventurijn uit Nijmegen tweede en Elzendaalcollege Gennep derde. Een mooi resultaat met twee teams uit de regio op het podium.

Betekenisvol onderwijs
Bij Metameer hebben leerlingen van leerjaar 3 een zeepkist gebouwd. Bij het Elzendaalcollege waren het de leerlingen van leerjaar 1 en 2 binnen het project Passies en Dromen. Alle leerlingen hebben er allemaal vele uren in zitten en er weken aan gewerkt onder begeleiding van docenten. Bij het bouwen van zo’n zeepkist gaat het om techniek, creativiteit, vormgeving, aerodynamica, natuurkunde, toepassing van materialen en allerlei vormen van samenwerking. De leerlingen werken zo op een betekenisvolle wijze aan allerlei vormen van onderwijs.

Het enthousiasme onder de deelnemers was groot. Het liefst gingen ze direct weer aan de slag met het bouwen van nieuwe zeepkisten voor een volgende race.




Terug naar nieuwsoverzicht