Ga terug

Verduurzaming in de klas

Bijna dagelijks valt het woord verduurzaming weleens. Maar wat weten onze leerlingen nu eigenlijk echt van dit onderwerp? Bij het Elzendaalcollege in Gennep ligt bij het vak natuurkunde een interessant lesplan klaar.

“We willen een praktische draai geven aan het onderwerp energie en leerlingen op een eenvoudige manier kennis laten maken”, vertelt Yannick Fransz docent natuurkunde van het Elzendaalcollege in Gennep. “We hebben hiervoor een zonneboiler, zonnepaneel en warmteboiler aangeschaft. Kinderen weten vaak niet wat verduurzaming precies inhoudt. We kunnen de leerlingen nu direct laten zien wat de rol van wind en water is en wat een zonneboiler of zonnepaneel nu eigenlijk doet.” Tijdens de lessen natuurkunde worden de theoretische leerdoelen gekoppeld aan uitvoerbare taken. “We merkten dat de stof over dit onderwerp té theoretisch was en willen de leerlingen juist vooral zelf laten ontdekken.”
Met ingang van volgend schooljaar gaan de derdejaars basis-, kader- en mavoleerlingen aan de slag met deze nieuwe lesvorm. Later wordt hier de module windenergie aan toegevoegd.




Terug naar nieuwsoverzicht